Μια ιδιαίτερη Α Ημερησίου Λυκείου

 

Το παρακάτω πρόβλημα κατανομής μαθητών, παρουσιάστηκε στο 2ο Ημερήσιο Ενιαίο Λύκειο της Νίκαιας και η λύση προτάθηκε από τον συνάδελφο Νίκο Πίγκο (Χημικό).

 

Ας υποθέσουμε ότι στην Α Λυκείου έχουμε 120 μαθητές που θα σχηματίσουν ακριβώς 4 τμήματα κορμού των 30 ατόμων, τα: Α1, Α2, Α3 και Α4.

Μετά από δηλώσεις για επιλογές, βρέθηκαν:

 

Το συγκεκριμένο σχολείο έχει μόνο μια καθηγήτρια πληροφορικής, που επωμίζεται όλα τα μαθήματα επιλογών πληροφορικής όλων των τάξεων. Αυτό και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ένας μαθητής Α Λυκείου έχει 32 ώρες μαθήματα κορμού και 2 ώρες επιλογής δεν αφήνει περιθώρια στη δημιουργία 2 τμημάτων πληροφορικής που θα δουλεύουν στο τέλος του ωραρίου.

Με δεδομένο ότι κάποιοι μαθητές θα έπρεπε να διδάσκονται πληροφορική στο μέσον του ωραρίου, στα τμήματα γενικής παιδείας έγινε κατάλληλη επιλογή μαθητών, ώστε οι επιλογές να ενσωματωθούν στο κανονικό τους πρόγραμμα. Ως εξής:

 

Πληροφορική

Οι 48 μαθητές με επιλογή την πληροφορική, σχημάτισαν 2 τμήματα της μιας ανάθεσης, με 24 μαθητές το καθένα. Τα τμήματα αυτά ονομάστηκαν Α1πλρ και Α3πλρ.

Ολόκληρο το τμήμα Α1πλρ εγγράφηκε στο τμήμα κορμού Α1, ενώ ολόκληρο το τμήμα Α3πλρ εγγράφηκε στο τμήμα κορμού Α3.

Μέχρι στιγμής τα τμήματα Α1 και Α3 έχουν από 6 κενές θέσεις.

 

Γαλλικά

Οι 16 μαθητές των Γαλλικών, που σχηματίζουν το τμήμα επιλογής Α4Γαλ, τοποθετήθηκαν στο τμήμα Α4.

 

Θεατρολογία

Οι μαθητές θεατρολογίας συμπλήρωσαν τις κενές θέσεις στα τμήματα κορμού:

·        6 μαθητές τοποθετήθηκαν στο Α1,

·        6 μαθητές τοποθετήθηκαν στο Α3,

·        14 μαθητές τοποθετήθηκαν στο Α4 και

·        30 μαθητές στο Α2.

 

Λειτουργία τμημάτων (δομή σχολείου)

Για τις επιλογές συνεργάστηκαν τα τμήματα κορμού Α1 και Α2 μεταξύ τους, και τα τμήματα κορμού Α3 και Α4 μεταξύ τους.

Τα τμήματα κορμού Α1 και Α2 διαλύονταν για να σχηματίσουν 3 τμήματα επιλογών της μιας ανάθεσης σε συνδιδασκαλία: 1 τμήμα πληροφορικής (το Α1πλρ) και 2 τμήματα θεατρολογίας (τα Α1Θτρ και Α2Θτρ, με 18 μαθητές το καθένα).

Τα τμήματα κορμού Α3 και Α4 διαλύονταν για να σχηματίσουν 3 τμήματα επιλογών της μιας ανάθεσης σε συνδιδασκαλία: 1 τμήμα πληροφορικής (το Α3πλρ), 1 τμήμα Γαλλικών (το Α4Γαλ) και 1 τμήμα θεατρολογίας (το Α4Θτρ με 22 μαθητές).

 

Πραγμάτωση του σχήματος

 

Συνδιδασκαλίες αναθέσεων

Στην ομάδα τμημάτων Α1 και Α2, τα θυγατρικά τμήματα μιας ανάθεσης Α1Πλρ, Α1Θτρ και Α2Θτρ έπρεπε να διασφαλισθεί ότι θα λειτουργούν ταυτόχρονα. Αυτό επιτυγχάνεται με 2 περιορισμούς #5, συνδιδασκαλίας αναθέσεων.

Στην ομάδα τμημάτων Α3 και Α4, τα θυγατρικά τμήματα μιας ανάθεσης Α3Πλρ, Α4Γαλ και Α4Θτρ έπρεπε επίσης να διασφαλισθεί ότι θα λειτουργούν ταυτόχρονα. Αυτό επιτυγχάνεται με 2 περιορισμούς #5, συνδιδασκαλίας αναθέσεων.

 

Μη-συλλειτουργία τμημάτων

Η σχέση μητρικών – θυγατρικών τμημάτων δηλώθηκε με περιορισμούς #11 και σύμφωνα με το σχήμα:

 

Πρώτη ομάδα τμημάτων

 

Δεύτερη ομάδα τμημάτων

Μητρικά τμήματα

Θυγατρικά Τμήματα

 

Μητρικά τμήματα

Θυγατρικά τμήματα

Α1

Α2

Α1πλρ

 

Α3

Α4

Α3πλρ

 

Οι πίνακες αντιστοιχούν στη μέθοδο της μηχανής παραγωγής σχέσεων #11, και έχουμε λάβει υπόψη μας τις συνδιδασκαλίες των αναθέσεων των επιλογών.

 

Συνοψίζοντας

Για την πραγμάτωση του σχήματος αυτού, στο σύνολο απαιτήθηκαν μόνο 8 διμελείς περιορισμοί, 4 συνδιδασκαλίες αναθέσεων και 4 μη-συλλειτουργίας τμημάτων.