Ένα περίπλοκο παράδειγμα δομής σχολείου σε Γυμνάσιο

 

Σε Ημερήσιο Γυμνάσιο (του Αιγίου) αποφασίστηκε, το μάθημα της Χημείας να γίνεται πάντα στο χώρο του εργαστηρίου. Το εργαστήριο όμως δεν χωρούσε ένα ολόκληρο τμήμα και έπρεπε, κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας του μαθήματος της Χημείας στα μισά παιδιά του τμήματος, τα άλλα μισά να κάνουν κάτι άλλο.

Αποφασίστηκε να κάνουν Γυμναστική.

Το παρακάτω σχήμα δόθηκε από το συνάδελφο Πέτρο Μπελτράν (Φυσικό) και έχει ως εξής:

 

·        Το μάθημα της Χημείας στη Β και Γ Γυμνασίου είναι 1ωρο,

·        Το μάθημα της Γυμναστικής στη Β Γυμνασίου είναι 3ωρο,

·        Το μάθημα της Γυμναστικής στη Γ Γυμνασίου είναι 2ωρο.

 

Τμήματα στη Β Γυμνασίου

Στη Β Γυμνασίου το τμήμα γενικής παιδείας Β1 σπάει σε δύο θυγατρικά τμήματα, τα Β1α και Β1β.

Στους μαθητές των τμημάτων Β1α και Β1β διδάσκονται: 1 ώρα Χημείας και 1 ώρα Γυμναστικής,

ενώ στο μητρικό τμήμα Β1 διδάσκονται μόνο 2 ώρες Γυμναστικής και ΔΕΝ διδάσκεται Χημεία.

Το υποχρεωτικό ωράριο του Τμήματος Β1 κατεβαίνει σε 33,

ενώ τα τμήματα Β1α και Β1β έχουν υποχρεωτικό ωράριο 2 ώρες.

 

Τμήματα στη Γ Γυμνασίου

Στη Γ Γυμνασίου το τμήμα γενικής παιδείας Γ1 σπάει σε δύο θυγατρικά τμήματα, τα Γ1α και Γ1β.

Στους μαθητές των τμημάτων Γ1α και Γ1β διδάσκονται: 1 ώρα Χημείας και 1 ώρα Γυμναστικής,

ενώ στο μητρικό τμήμα Γ1 διδάσκεται μόνο 1 ώρα Γυμναστικής και ΔΕΝ διδάσκεται Χημεία.

Το υποχρεωτικό ωράριο του Τμήματος Γ1 κατεβαίνει σε 33,

ενώ τα τμήματα Γ1α και Γ1β έχουν υποχρεωτικό ωράριο 2 ώρες.

 

Σχέσεις μητρικών – θυγατρικών τμημάτων (Δομή Σχολείου)

Σχετικά με το θέμα μας, σε κάθε τάξη υπάρχουν 3 τμήματα τα οποία δεν είναι ανεξάρτητα μεταξύ τους

Στη Β Γυμνασίου, το τμήμα Β1 είναι τμήμα μητρικό ενώ τα τμήματα Β1α και Β1β είναι τμήματα θυγατρικά. Όταν λειτουργεί το τμήμα Β1 ΔΕΝ λειτουργούν τα τμήματα Β1α και Β1β.

Παρόμοια στη Γ Γυμνασίου, το τμήμα Γ1 είναι τμήμα μητρικό ενώ τα τμήματα Γ1α και Γ1β είναι τμήματα θυγατρικά. Όταν λειτουργεί το τμήμα Γ1 ΔΕΝ λειτουργούν τα τμήματα Γ1α και Γ1β.

Η δήλωση στο πρόγραμμα του ρόλου του κάθε τμήματος γίνεται μέσα από δηλώσεις των σχέσεων μεταξύ μητρικών και θυγατρικών τμημάτων με περιορισμούς #11, μη-συλλειτουργίας τμημάτων.

 

 

Σημείωση: Στο συγκεκριμένο παράδειγμα χρησιμοποιήθηκαν και περιορισμοί #5, συνδιδασκαλίες αναθέσεων, για να δηλωθεί στο πρόγραμμα η ιδιαίτερη σχέση που έχουν τα θυγατρικά τμήματα Β1α και Β1β μεταξύ τους, δηλαδή ότι: όταν λειτουργεί το Β1α ταυτοχρόνως λειτουργεί και το Β1β. Έτσι, θα αρκούσε για κάθε τάξη μόνο ένας περιορισμός #11. Θα αρκούσε δηλαδή να δηλωθεί μόνο ότι το μητρικό τμήμα Β1 ΔΕΝ λειτουργεί όταν λειτουργεί το θυγατρικό τμήμα Β1α. Η συνδιδασκαλία των τμημάτων Β1α και Β1β εξασφαλίζει τη δήλωση ότι όταν λειτουργεί το τμήμα Β1β ΔΕΝ λειτουργεί το τμήμα Β1.

 

Τα σχετικά Μαθήματα

Τα σχετικά με το σχήμα αυτό μαθήματα φαίνονται στον παρακάτω πίνακα ορισμού τους.

 

Οι σχετικές αναθέσεις των μαθημάτων

Οι σχετικές αναθέσεις φαίνονται στην παρακάτω συγκεντρωτική κατάσταση αναθέσεων (εκτύπωση #2).

 

 

Συνδιδασκαλίες αναθέσεων

Στο σχήμα αυτό, όταν διδάσκεται Χημεία στο τμήμα Β1α ταυτοχρόνως διδάσκεται Γυμναστική στο τμήμα Β1β και όταν διδάσκεται Γυμναστική στο τμήμα Β1α ταυτοχρόνως διδάσκεται Χημεία στο τμήμα Β1β.

Παρόμοια πράγματα ισχύουν και στη Γ Γυμνασίου. Οι αντίστοιχες στο παράθυρο ορισμού συνδιδασκαλιών έχουν τη μορφή:

 

 

Αποφυγή 2 ωρών Γυμναστικής την ίδια ημέρα

Για να διασφαλιστεί ότι οι μαθητές της τάξης ΔΕΝ θα έχουν 2 ώρες Γυμναστικής την ίδια ημέρα, μία με το μητρικό τμήμα και άλλη μία με το θυγατρικό τμήμα, χρησιμοποιήθηκαν περιορισμοί #7, όχι την ίδια ημέρα ως εξής:

 

 

Χρήση του Εργαστηρίου

Επειδή στο συγκεκριμένο παράδειγμα διδάσκεται η Χημεία από διαφορετικούς καθηγητές σε κάθε τάξη, πρέπει να διασφαλιστεί ότι ΔΕΝ θα τοποθετηθούν την ίδια ώρα Χημεία της Β και Χημεία της Γ.

Αν και κάτι τέτοιο διασφαλίζεται αυτόματα με τη χρήση αιθουσών, ο προγραμματιστής χρησιμοποίησε τους παρακάτω περιορισμούς #6, όχι την ίδια ώρα: