Η Β΄ τάξη ενός ημερήσιου Γενικού Λυκείου

 

Στα παρακάτω θα υποθέσουμε ότι ενδιαφέρεστε για ελεύθερο ζωνών, 5/ήμερο ωρολόγιο πρόγραμμα με το πολύ 7 ώρες κάθε ημέρα, και ότι έχετε περισσότερα του ενός τμήματα κορμού, τμήματα κατεύθυνσης και τμήματα επιλογών. Το κύριο ενδιαφέρον μας πέφτει στη διασφάλιση ύπαρξης προγράμματος και στην αποφυγή δημιουργίας αδικαιολόγητων κενών στη λειτουργία των τμημάτων.

 

Στη Β΄ τάξη, το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθητών θεωρητικής κατεύθυνσης είναι 35 ώρες, ενώ των μαθητών των άλλων κατευθύνσεων είναι 34 ώρες.

Όλων των ειδών τα τμήματα (γενικής παιδείας, κατεύθυνσης, επιλογών) περιορίζονται στη λειτουργία τους ανάλογα με την κατεύθυνση των μαθητών που μετέχουν σε αυτά. Τα παρακάτω είναι ελάχιστες απαιτήσεις σε περιορισμούς:

F     Αν στο τμήμα μετέχουν μόνο μαθητές θεωρητικής κατεύθυνσης τότε η λειτουργία του ΔΕΝ απαιτεί περιορισμούς.

F     Αν στο τμήμα μετέχουν μόνο μαθητές θετικής και /ή τεχνολογικής κατεύθυνσης, τότε, η λειτουργία του πρέπει να περιορίζεται κατά μία 7η ώρα.

F     Αν στο τμήμα μετέχουν και μαθητές θεωρητικής κατεύθυνσης αλλά και μαθητές θετικής και/ή τεχνολογικής κατεύθυνσης, τότε, η λειτουργία του πρέπει να περιορίζεται κατά 1 7η ώρα.

 

Μια συνήθης Β Λυκείου

Αν και μπορείτε να σχεδιάσετε τα τμήματα της Β τάξης με διάφορους τρόπους, εμείς θα ασχοληθούμε με τον πλέον διαδεδομένο.

Έστω ότι έχετε μερικά τμήματα γενικής παιδείας. Τα τμήματα αυτά διασπώνται για να σχηματίσουν μερικά τμήματα κατεύθυνσης και επίσης διασπώνται με διαφορετικό τρόπο για να σχηματίσουν μερικά τμήματα επιλογών.

Τα παρακάτω θα ισχύουν απαραίτητα:

F     Το τμήμα θεωρητικής κατεύθυνσης θα λειτουργεί οπωσδήποτε την 7η ώρα κάποιας ημέρας, με σκοπό την κάλυψη της επιπλέον ώρας θεωρητικής κατεύθυνσης.

F     Η επιπλέον ώρα δεν είναι απαραίτητο να είναι η ώρα των Αρχαίων, αλλά οποιαδήποτε ώρα θεωρητικής κατεύθυνσης.

F     Την 7η αυτή ώρα δεν μπορεί να λειτουργούν τα τμήματα γενικής παιδείας και επιλογών, ενώ οι άλλες κατευθύνσεις θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις τους. Δεν μένει παρά την ώρα αυτή οι μαθητές των άλλων κατευθύνσεων να σχολάσουν.

Περιορίστε τη λειτουργία όλων των τμημάτων στα οποία μετέχουν μαθητές θετικής και/ή τεχνολογικής κατεύθυνσης, πλην των τμημάτων θεωρητικής κατεύθυνσης, εξαιρώντας μια συγκεκριμένη 7η ώρα, ίδια για όλα τα τμήματα.

Είναι λογικό, αυτή η 7η ώρα να είναι η 7η ώρα της Παρασκευής.

 

Μαθήματα επιλογής

Έστω ότι έχετε 2 τμήματα επιλογών στα οποία μετέχουν μαθητές όλων των κατευθύνσεων.

Όταν λειτουργούν τα τμήματα αυτά, δεν πρέπει να λειτουργούν τμήματα κορμού και κατεύθυνσης.

Δείτε ότι στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να έχουμε απαραίτητα συνδιδασκαλία.

Για να πεισθείτε, υποθέστε ότι δεν έχετε συνδιδασκαλία. Δηλαδή κάποια ώρα που λειτουργεί το ένα τμήμα επιλογής, δεν λειτουργεί το άλλο. Οι μαθητές του δεύτερου τμήματος δεν μπορούν να κάνουν κάτι άλλο, αφού τα τμήματα κορμού και κατεύθυνσης δεν μπορεί να λειτουργούν. Δηλαδή, θα υπάρχουν μαθητές θεωρητικής κατεύθυνσης που δεν θα κάνουν μάθημα, πράγμα που βέβαια δεν επιτρέπεται.

 

Θέλετε δύο τμήματα πληροφορικής;

Έστω ότι θέλετε να έχετε 2 τμήματα επιλογής πληροφορικής.

Επίσης, έχετε μόνο 1 εργαστήριο πληροφορικής.

Για τους ίδιους λόγους που αναλύσαμε στην Α ημερήσιου Λυκείου, θα πρέπει να σχηματίσετε ένα τμήμα κορμού που να ταυτίζεται με το ένα τμήμα πληροφορικής. Μπορείτε επίσης να σκεφτείτε και πιο πολύπλοκες λύσεις, αλλά όλες θα έχουν απαραίτητα το στοιχείο της συγκεκριμένης επιλογής μαθητών σε τμήματα κορμού.